| MEDEWERKING GEVRAAGD ALLE EVENTUELE INFORMATIE OVER DEZE ONGEVALLEN, GRAAG DOORSTUREN
|
|
1910 - First deadly victim in Belgian Aviation history - Het eerste slachtoffer van de Belgische Luchtvaart. | Text uit "Ghentsche Tijdingen" 5de Jaargang 1976 - N° 6 18.11.1976
We zijn in 1910. Te Gent bestaat heel wat belangstelling voor het vliegwezen. Zo hebben de twee Gentenaars, de heren P.Esch A.Ville een vliegtuig gebouwd en doen er proeven mede op het St.Denijsplein. In België staan nu de vluchten van de Brusselaar, Daniël Kinet in het midden van de belangstelling. Kinet was nu 25 jaar oud en leerling van Farman. Einde Juni kwam Kinet naar Gent; waar hij op het Farmanplein vliegdemonstraties zou geven. Het toestel van Kinet was een tweedekker, stelsel Farman met een zevencilinder als motor en de vleugeloppervlakte van 40 M². Opnieuw was het weer niet gunstig en op 1 juli lezen we in de Gazette van Gent; "De luchtvliegers hebben te Gent weinig kans. Evenals Farman, heeft Kinet, die sedert de acht dagen dat hij te Gent is, slechts tweemaal kleine vluchten ondernemen." Kinet hoopt de beker van de Aëroclub te winnen voor een vlucht op 300 m. hoogte. Op maandag 4 juli lezen we, "Alhoewel gisteren en eergisteren aan het lokaal van de Aëroclub de zwarte vlag uithing, heeft Kinet die twee dagen toch gevlogen." Op zaterdag waren twee vluchten; één op 30m. hoogte, een tweede op 40 tot 50 m. hoogte, waarbij Kinet over bomen en huizen vloog. Op zondag twee vluchten; een eerste op 50 m. hoogte, een tweede over de Muide, Sint-Amandsberg, de dokken, waarbij 40 km. werd afgelegd. Op maandag; twee vluchten; duur 12 min. en een tweede van 4 min. Dinsdag, ook twee vluchten van respectievelijk 11 & 14 minuten, hoogte 90 meter. Door het slechte weer zijn er de volgende dagen geen vluchten. Zondag 10 juli; begin van de Gentse kermis. Reeds om zes uur 's morgens maakt Kinet een eerste vlucht over Drongen en Mariakerke. Dan een tweede vlucht. Als derde vlucht zal Kinet naar Oostende vliegen langs het kanaal Gent-Brugge-Oostende en dalen op het strand voor de koninklijke familie. Het is 9u35. Kinet stijgt op, hij vliegt rond het plein op 15 tot 20 meter hoogte. Plots, ..... Kinet stuikt met zijn vliegtuig ten gronde. Kinet word over gebracht naar de kliniek van dokter Laroy op de Kasteellaan. Hier sterft Kinet op vrijdag 15 juli. Volgens Kinet was het ongeluk toe te schrijven aan een breuk van de kabel van de evenwichtsvleugel. Het was het eerste ongeval in ons land. Kinet was de elfde piloot, die zijn leven verloor bij een ongeval. Hij werd begraven te Brussel. Op de Singel herinnert een gedenksteen aan het dodelijke ongeluk. Vandaar de straatnamen aan de haven, "Vliegtuiglaan", "Farmanstraat" en "Daniël Kinetstraat."
Het farmanplein deed nog een laatste keer dienst als vliegveld in 1911. Toen was het een van de landingsplaatsen in "Le tour de Belgique en Aëroplane" . |
|
| | Daniël Kinet |
| Unieke bijdrage Jean-Pierre LAUWERS |
|
|
Foto Frederik Vanderstraeten |
|
| Goede morgen, Na enig opzoekwerk heb ik jullie gevonden. Betreft de gedenksteen Daniël Kinet op de Singel in de Haven. Ik zie in jullie kronieken dat dit een gewaardeerd medewerker was. Zou het dan niet mogelijk zijn zijn gedenkteken eens een "Face Lift" te geven? Telkens ik er voorbijkom , minstens 1x per week, moet ik vaststellen dat het stilletjes aan in verval gaat. De letters zijn niet meer te lezen , de N van Kinet is zelfs voor een gedeelte weggekapt, er staat onkruid rond, etc Dit zijn vaststellingen van Vandaag 22/04/07 om 9.30h. Mvg Siegfried Vandenbossche
|
|
|
1927 - 25 julu - Central Centaur - O-BOTC |
Na een reeks vluchten was de piloot Praet op 25 juli om 19:15 voor zijn laatste vlucht van het St.Denijsplein opgestegen met als passagiers, de heren Delannoy uit de Bernard Spalaan en Vandermotten uit St.Amandsberg. In het afdalen schoot plots één der vleugels af en het toestel stortte neer. De drie inzittenden werden gekwetst. Delannoy had een gebroken been, Vandermotten liep slechts lichte verwondingen op. Met de piloot was het slechter gesteld. Zijn voorhoofdsbeen was gebroken en hij liep meerdere zware kneuzingen op. Hij onderging later een schedelboring. Zijn toestand bleef ernstig. Het parket stapte af op het plein om ooggetuigen te ondervragen.
Toevoeging Luc Wittemans;
MOGELIJK gaat het om Central Centaur 4A O-BOTC die op 1.7.1927, dus één maand voor de crash, op naam van G. Praet uit Bosvoorde ingeschreven werd. Indien het werkelijk dit toestel betreft, werd het, alhoewel blijkbaar een zware crash, toch hersteld want het bleef vliegen, later als OO-OTC, en veranderde nog enkele keren van eigenaar, tot 1938.
Uittreksel : ASN Wikibase Occurence #139096
Date: 06-SEP-1938 Time: Type: Central Centaur IVA Operator: SEGA /Gosselies >Club Aeron. Caroloregien /Gosselie Registration: OO-OTC C/n / msn: Fatalities: Fatalities: / Occupants: Airplane damage:Written off (damaged beyond repair) Location: - Belgium Ex O-BOTC
|
|
1932 - 6 Sept - Falcke 12 - Suzy LIPPENS |
|
| Suzy LIPPENS |
| Tijdens de Nationale Kampioenschappen voor zweefvliegers te Hébronval landde Mw. Suzy Liebaert-Lippens op 6 september met een Falcke 12 op de rug van .... een koe. Het toestel werd zwaar beschadigd. | |
|
|
1934 - 18 April - Falcke crash - Dhr. EGGERMONT | Op 18 april crashte dhr. Eggermont met een Falcke zweefvlieger op Sint-Denijs-Westrem.
Picture courtesy Piet DHANENS |
|
1934 - 3 April - Circuit Gent-Oostende-Wevelgem | (Tekst uit "Kroniek v.d. Luchtvaart in en rond Gent")
Dit circuit ging door op 23 april. Er werd aan deelgenomen door het smaldeel van de basis van Wevelgem. Deze proef was opgelegd voor het verkrijgen van het brevet van militair piloot. Een luitenant-inspecteur bevond zich op het vliegveld van SDW en de toestellen moesten daar zo laag mogelijk overvliegen om de inspecteur in staat te stellen de markering, die onderaan de vleugels was aangebracht, te noteren Een "Avro 626 Perfect" bestuurd door sergeant Paul Hougardy verloor snelheid bij het dalen en stortte neer. Bij aanraking van de grond ontplofte de benzinetank. Het ongeval gebeurde in de nabijheid van het vliegveld om 15:30. De piloot maakte deel uit van de 72st promotie. Hij kwam om en verkoolde volledig.
Picture : Ewald Delbaere Colletion on www.belgian-wings.be |
|
1935 - 10 June - Jacques de le CROIX | Op 10 juni stortte Jacques de la Croix (Lid van de S.D.d.V.s.M) met een BAC-Drone OO-BAD neer te Kiewit (Hasselt) en verloor hierbij het leven.
Na het ongeluk van de la Croix werd een gedenksteen opgericht op het vliegveld naast het clubhuis van de G.A.C.. De arduinen steen mat 80 bij 100 cm, waarop in het begin een gebroken schroef (dit van de verongelukte BAC Drone ?) aangebracht was. Deze schroef verdween lang voor de sluiting van het vliegveld. Bij het sluiten van het vliegplein werd nog verre familie in St.Denijs-Westrem gecontacteerd die bereid was de herdenkingssteen in haar tuin te plaatsen, maar er rezen transport problemen, gezien het gewicht. Tenslotte werd het met andere bezittingen van de G.A.C. overgebracht naar de UCO-loods te Destelbergen. Wat er daarna mee gebeurde, kon niet worden achterhaald. |
|
|
|
|
| Gedenksteen op het vliegveld naast het clubhuis van de G.A.C |
| | Laatste bekende plaats,UCO-loods te Destelbergen |
|
|
|
Op 20 februari crashte de St.Michel SG2 OO-GUA in Gent.
Toevoeging Luc Wittemans;
Deze St.Michel was sedert eind 1937 eigendom van A. Mast, een nogal bekende persoon uit Gentse luchtvaartmiddens.
St.Michel SG2 - OO-GUG |
|
1947 - 30 Mar. Aeronca 7 AC Champion OO-TWH | Op 30 maart werd de Aeronca 7 AC Champion OO-TWH van C.O.C.A. zwaar beschadigd op SDW.
Toevoeging Luc Wittemans;
Datum moet zijn 10 maart 1947 en zwaar beschadigd is waarschijnlijk relatief want het was reeds opnieuw in de lucht op 5.9.1947 toen het over kop ging bij de landing te Grimbergen.
Type: Aeronca 7AC Champion c/n: 7AC-2633 First flight: Built 1947 History: (194608)OO-TWH,(198601)G-AJON(2),(CoA exp 200805) |
|
1947 - 3 Mei - PA12 Super Cruise OO-GAF |
Op 3 mei crashte de Piper PA12 Super Cruise OO-GAF van de G.A.C. bij de landing en werd zwaar beschadigd. |
|
1947 - 17 Aug. - Goudron Leseurre F-AGCH | Op 17 augustus viel er een ongeluk te betreuren met Gourdon Leseurre F-AGCH te Gent.
Toevoeging Luc Wittemans;
Had motor problemen bij het opstijgen en crashte in een houten barak.
.
|
|
1948 - 28 Aug. - Collision between Auster J/2 OO-ABS & DH-89 "Gragon Rapide G-AHLU |
|
Op 28 augustus kwam een Auster J/2 Arrow van vliegschool De Coninck op de grond in botsing met de Britse De Havilland DH89 Dragon G-AHLU. Deze laatste werd hierbij licht beschadigd.
Toevoeging Luc Wittemans;
Het zou kunnen gaan om OO-ABS, OO-ABV of OO-ABZ, alledrie Auster J/2s eigendom van Ecole de Pilotage De Coninck SA.
|
| | No picture available of G-AHLU |
|
|
1949 - 19 Jan. - Aeronca 11AC Chief OO-TWM | Aeronca 11AC Chief (c/n 1608) was registered OO-TWM on 2 May 1947 to the Compagnie commerciale d'Aviation et de l'Automobile (COCA) SA, based at Haren. As such it is pictured above at Brustem/St.Truiden airfield in 1947. On 19 January 1949 the machine was damaged on landing at Sint-Denijs-Westrem/Gent. On 28 July of that same year it was sold to M. Mauhin, (Grimbergen) and on 28 June 1955 the Aeronca again changed ownership, now being sold to J. De Paepe, (Deurne). Finally on 21 February 1957 the aircraft was cancelled from the register to become D-ENYS. (Info Luc Wittemans)
|
|
1951 - 6 Okt - Noodlanding Aeronca 7AC Champion OO-TWP | Op 6 oktober voerde de Aeronca 7AC Champion OO-TWP van de G.U.V. een noodlanding uit nabij het vliegveld waarbij het toestel geen onherstelbare schade opliep. |
|
1951 - 31 Dec. Mislukte landing Aeronca 11 AC Chief OO-JAD | De Aeronca 11 AC Chief OO-JAD voerde op 31 december een mislukte landing uit op Sint-Denijs-Westrem |
|
1952 - 28 April - Tiger Moth - De Bruyne - Gentbrugge | . |
|
| Heeft hier iemand meer informatie over ?
Luc WITTEMANS provided the correct date 28 April 1952. Thanks Luc !
|
| |
|
1952 - 22 mei - Kervijn d'oud Mooreghem - Cessna 150 OO-GAX | |
|
Bij aanstalten om recht in de wind te landen op het vliegplein van SDW raakte de Cessna 140 OO-GAX op 22 mei het dak van een woning aan de Kortrijkse Steenweg ("Het Journaal nu (2006 ) de Barabar). Het staartwiel bleef zelfs in het dak steken - en crashte in de tuin van de aanpalende Villa Deplanke. De piloot, Kervyn d'Oud Mooreghem, werd ernstig gewond naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij later overleed. Voor zijn passagierster en vriendin, Simone Ghislain, kon geen hulp meer baten. |
|
| | | Foto courtesy Arnold Van Schoorisse |
|
|
1953 - 03 Mar - PA12 Supper Cruiser OO-GAF |
|
. | |
| Ontvangen van Michel DAVAIN op 04/10/2012. . | |
|
|
|
|
1953 - 2 Aug. - Auster J/2 Arrow OO-ABU |
Op 2 augustus liep de Auster J/2 Arrow OO-ABU van de Centre Nationale d'Aviation, materiële schade op na de landing.
|
|
1954 - 17 Jan. - Auster J/2 Arrow OO-AXH |
|
| | Op 17 januari stortte in de Koersenstraat, de Auster J/2 Arrow OO-AXH Van Ghent Aviation Club om ongekende reden neer op het dak van huis nr 20. De romp van het vliegtuig stak in het dak, een vleugel hing naast de gevel terwijl de staart boven de straat uitstak. De benzine liep van de gevel en leverde gevaar voor brand. De piloot, de 54 jarige Hector De Deene een tuinbouwdeskundige uit Evergem, werd gedood door een panlat die zijn hart doorboorde. De bewoner van het huis bleef ongedeerd.
Foto uit "Kroniek van de Luchtvaart in en rond Gent" van Piet Dhanens & Frederik Vanderstraeten |
|
|
Bijdrage van Herman De Wulf
Bij het lezen van de interessante website over EBGT vind ik bij de vliegtuigcrashes die van de Auster OO-AXH in januari 1954 in de Koersenstraat; Dat is een zijstraat van de Maaltebrugggestraat die ongeveer evenwijdig loopt met de Voskenslaan en dicht bij het vliegveld. Ik was toen 19 en woonde toen vlakbij (Voskenslaan). Ik ben gaan kijken en heb het wrak gezien. Ik herinner mij dat 's anderendaags in de krant geschreven werd dat de piloot naar Evergem gevlogen was. Daar of op de terugweg zou hij een vermindering van de oliedruk hebben vastgesteld en dit hebben gemeld via de radio met de mededeling dat hij terug kwam. Hij is inderdaad teruggevlogen om te landen op SDW. De plaats waar hij crashte lag onder het circuit dat in die tijd gevlogen werd en dat veel dichter bij het vliegveld lag dan later. Het lijkt er sterk op dat de motor door het olielek is vastgelopen in downwind en de piloot gedwongen werd een deadstick landing uit te voeren. Hij is de Koersenstraat nog overgestoken en heeft zich in het dak geboord van de woning vóór hem, zoals men op de foto kan zien.
Herman De Wulf
| 1954-01-17-oo-axh-gent.pdf |
|
Terug een nieuw ongeval verslag ontvangen op in September 2012 Van Hildegard Ongena |
| |
|
1954 31 Mei. Louis CLEMENT - Ligel-44 F-BAIC | Op 31 mei verongelukte op het vliegveld van St.Denijs, Adainville's vliegende Burgemeester met zijn Lignel-44 "Adémai" F-BAIC. Louis Clément (vlgs de krant "Vooruit" Clemens) was van Ypenburg hiereen gevlogen als een eerste etappe van zijn thuisvlucht Tousus-le-Noble vanwaar hij de 27st was gestart. Weersomstandigheden deden hem besluiten die dag op St.Denijs te blijven en 's avonds tegen achten, wilde hij met zijn toestel nog enkele oefeningen doen en liet vooraleer op te stijgen nog zijn benzinereservoir vullen. Als passagier nam hij de 40-jarige Missiaen, uit Audenaarde van de G.U.V. mee. Nauwelijks had de machine enige hoogte genomen en een paar oefeningen uitgevoerd of ooggetuigen zagen tot hun verbazing dat, tijdens een rustige nog boven het veld, een deel van de linker vleugel afknakte. Door de schok weird Clément uit de open stuurhut geslingerd. Missiaen dook met het onbestuurbaar geworden vliegtuig van op 300 meter recht naar de grond toe, midden op het veld waar de Lignel dadelijk vlam vatte en uitbrandde. Het lijk van de piloot weird op enkele tientallen meters van het vliegtuig gevonden. |
|
|
1954 - 11 Juli - Auster V OO-GAN | Op 11 Juli 1954 om 17:15 stortte de AUSTER V, OO-GAN kort na het opstijgen op het plein perimeter. Getuigen zagen het vliegtuig op een 100 tal meter een linkse bocht inzette en toen plots neerstuikte ... (Stall ???) en in brand vloog. Piloot en 3 passagiers verkoolden in de crash. Piloot, geboren in Afsnee op 15.03.1926, houder van een beperkte beroepspiloot vlieglicentie met 259:21' H ervaring.
|
|
| AUSTER V OO-GAN |
|
| | | | Passagier |
|
|
1956 - 5 Jun. Arnold VAN WONTERGHEM - Aeronca OO-MDM |
|
Op 5 juni slaagde Arnold Van Wonterghem de Aeronca OO-MDM zonder kleerscheuren aan de grond te zetten. Bij het opstijgen vanop SDW had hij een hevige bonk gehoord in de motorkap. Hij zette de motor af en voerde een noodlanding uit in een weide voor de berm van de autostrade. Na de landing stelde hij vast dat een deel van de schroef beschadigd was.
Arnold naast de OO-MDM |
|
1957 - 6 juli - Tragische Luchtdoop - André Stas de RICHELLE - Piper Super Cruiser OO-GAF | |
|
Op 6 juli was André Stas de Richelle (medestichter van de GAC) opgestegen met een Piper PA 12 Super Cruiser, OO-GAF.( Eén to 3-zit omgebouwde 2-zit.) met 2 studenten, zonen van een bakker uit Ronse om een luchtdoop te geven.(De 18 jarige Willy Steurbaut en de 18 jarige Claude Depoorter) Het was een mooie warme dag waardoor de lucht dunner wordt. Boven de autostrade kreeg het toestel motorpech, en crashte achter de autostrade neer. De drie inzittende overleefden de crash niet. Het toestel brandde volledig uit. Een marmeren gedenkplaat met erin gegraveerde naam van André Stas de Richelle werd aangebracht op de zijmuur van de grote hangaar, aan de achterzijde van de muur waarop oorspronkelijk het gedenkteken van de gevallen Poolse vliegers was aangebracht. Ook deze plaat verdween waarschijnlijk bij de sluiting van het vliegplein. |
|
| Foto courtesy Jean-Pierre Decock |
| | |
|
| Stas de Richelle (Staand) naast Henri Gildemyn. Foto van 1938, courtesy Guy Gildemyn |
| | |
|
1960 - 4 Mei - Botsing zwevers OO-ZPB & OO-ZUH | |
|
Twee zweefvliegtuigen, een, de Sohaj OO-ZPB van de GAC met aan boord Alain De Bock, zoon van een leraar aan het St.Barbaracollege te Gent en een Schleicher Rhönlerche II, OO-ZUH van Zoute Aviation Club met aan boord Paul Van Doorne uit St.Martens Latem botsten op die dag boven het vliegveld van SDW op elkaar. De botsing gebeurde op circa 1500 m hoogte. Het toestel van Alain De Bock verloor een vleugel. Alhoewel hij over een valscherm beschikte, kon hij zich niet meer redden. De andere piloot was ongedeerd. De Rhönlerche werd hersteld en vliegt nog steeds in Amougies.e |
| |
|
1960 - 21 Nov. Notaris Jan CALMEYN - Miles M17 Monarch OO-UMK | Notaris Jan Calmeyn uit Waarschoot stortte met de Miles M17 Monarch OO-UMK (ooit eigendom van Camille Gutt) in de neermeersen, waar nu de ringvaart loopt. Na het ongeluk ontstond enige verwarring ontrent de identiteit van de omgekomen piloot, vermits men omgeroepen had dat deze uit Waarschoot afkomstig was en ook Arnold Van Wonterghem daar woonachtig was.
Tekst op BAHA site :
This Miles M.17 Monarch, with c/n 787, was owned since 1938 by Mr. Camille Gutt. By the outbreak of the war the machine escaped to the U.K. to be used by Philips & Powis Aircraft. In 1944 it was transferred to the Belgian Section of the Metropolitan Communications Squadron where it became TP819. The Monarch was returned for civil use in 1947 and had a series of owners before it crashed at Sint Denijs Westrem near Gent on 21 November 1960. When this picture was taken the aircraft was owned by famous Belgian aviator John Mahieu. | |
|
| Ontvangen, 06/02/2012 van Herman DE WULF |
| | Bijdrage Jean-Pierre LAUWERS (Dec 2008) |
| | |
|
1961 - 18 Mei - T/O incident between Auster OO-FDG & Glider Grunau Baby OO-ZUNOp 18 mei botsten de Auster OO-FDG en de Grünau Baby, OO-ZUN boven St.Denijs-Westrem.
|
|
| 1.- Résumé. Au cours du décollage en vol de remorquage, le planeur se laisse déporter vers la droite et prend trop d'altitude, ce qui fait piquer l'avion et l'oblige à percuter le sol. L'avion est endommagé. Le planeur est intact. |
|
|
1962 - 12 Mei - MY OWN CRASH ! with AUSTER V - OO-FDG | |
|
Wel ja, de ontwerper van deze website heeft zijn steentje bijgedragen in deze topic .....
Op 12 mei crashte Guy Vanderlinden met de Auster MK VI, OO-FDG. Guy was juist gelost door Marc Herry na een lange ziekte periode. De wind zat noord. In zo'n, geval landde men dwars over het plein, haaks op de gras landingsbanen. Door een motor stoornis op lage hoogte, verloor het toestel snel hoogte. De linkervleugel raakte een dak gelegen op Putkapellestraat om vervolgens neer te storten op het dak van het militair gebouw naast het benzinestation op het vliegveld. Dank zij de hoge bomen naast het gebouw werd de crash fel afgeremd. De neus van het toestel lag op de dakgoot met de staart in de bomen. Guy kon zich vrijmaken en sprong van het dak om naar de hulpdiensten de plaats van de crash aan te duiden daar deze praktisch niet zichtbaar was. Enkel door een dakpan in het gezicht te krijgen, was er een gapende hoofdwonde, zonder ernstig gevolg.
Engine failure on finals; the left wing contacted the roof of a house and the airplane crashed into another building. Previously A-13 Belgian Air Force - c/n 2825 RAF-Serial: VT986
| |
|
|
| | | Eric VAN SASSENBROUCK (Mijn vroegere schoolvriend) komt even de schade bekijken |
|
|
1962 - 24 Jun. Rudy MAES crash at Ertvelde OO-ZPC | |
|
24 juni 1962
Rudi Maes (zweefvlieg instructeur G.A.C.) was uitgenodigd om met het zweefvliegtuig OO-ZPC Sohaj te Ertvelde te landen tijdens een vliegmeeting met helikopter en zweefvliegtuigen. Bij het landen bemerkte hij te laat de hoogspanningsleidingen langs de baan Zelzate-Ertvelde, probeerde er nog onderdoor te vliegen maar raakte met een tip van de vleugel de kabel. Het zweeftoestel was onherstelbaar beschadigd doch de piloot kwam er met de schrik vanaf. Mw. Van Verdegem, uit Bassevelde liep lichte kwetsuren op aan de schouder veroorzaakt door de stukken van de vleugel. Wegens het ongeval werd de landing van het tweede zweefvliegtuig afgelast, maar de luchtdopen met helikopter werden voortgezet. |
| | OO-ZPC Sohaj LG125 |
|
|
1962 - 15 Aug. - OO-AVG crash in Lochristi | 15 augustus 1962
De Zlin.381 OO-AVC crashte in Lochristi, doch werd hersteld. Geen verdere informatie.
Click on picture to enlarge |
|
1964 - 8 Feb. Jodel "Ambassadeur" PH-ONE | Op 8 februari 1964 werd de Jodel DR.1050 Ambassadeur PH-ONE beschadigd bij de landing op Sint-Denijs-Westrem. Het toestel werd verkocht en vloog verder als D-EAFC
Informatie ontvangen van Herman Dekker (Nederland)
Gent(OO) PH-ONE Jodel DR.1050 Ambassadeur 111 De bestuurder maakte een fout bij het kiezen van zijn landingsrichting. Net voor touchdown werd het vliegtuig door een windvlaag getroffen. Deze duwde de linkervleugel omhoog zodat het rechterwiel de grond raakte. Het vliegtuig stuiterde weer omhoog en de bestuurder slaagde er niet in de zaak weer onder controle te krijgen. De rest van het gebeuren was dus het vrije spel der natuurlijke krachten. De linker vleugeltip sloeg tegen de grond daarna ook de wielen, het vliegtuig draaide naar links weg en kwam tenslotte op z'n neus tot stilstand. Onderstel en propeller werden vernield. Bestuurder: W. van Zijl.
|
|
1965 - Date ? - Henk DEIJ - Noodlanding - OO-TWP | Op die datum voerde Henk Deij uit Axel een testvlucht uit vanuit Grimbergen naar Namur-Temploux met de Aeronca 7AC Champion OO-TWP. Door een navigatie en gebrek aan brandstof was hij gedongen te landen op een helling tussen wijnvelden in de omgeving van Koblenz... Geen verdere informatie.
| |
|
1965 - 12 Mei - Marcel JACOBS - Jodel D120 OO-FDO |
|
| Marcel JACOBS bij een Aeroca |
| | |
|
Helaas, zal Marcel omkomen met de Jodel D120 OO-FDO op 17 juli 1966 in Lokeren, zie verder. |
|
1965 - 25 Jul. Cyriel LIPPENS - Auster Autocrat V/JI OO-AVE | 25 juli 1965 : Tekst uit krant
VLIEGTUIG NEERGESTORT TE St.DENIJS WESTREM.
Omstreeks half acht is zondag avond een toerismevliegtuig van het type AUSTER Autocrat V/JI dat kort te voren opgestegen was van het vliegveld SDW? op twee kilometer van het vliegveld neergestort in een villawijk. De piloot was opslag dood. De drie inzittenden, een man en nog twee kinderen werden met erge verwondingen overgebracht naar het academisch ziekenhuis. Het vliegtuig met de kenletters OO-AVE droeg, was bestuurd door de Heer Cyriel Lippens uit Kortrijk. De drie andere inzittenden waren de heer De Graeve Etienne, wonende Bavikhovestraat 50, te Kuurne en de knapen Karel en Philip De Wispelaere, 8 en 10 jaar uit Kortrijk Het gezelschap was in de namiddag te Wevelgem opgestegen en te SDW geland. Omstreeks half acht 's avonds steeg het toestel weer op om terug te keren naar Wevelgem. Om een of andere reden kon het toestel geen hoogte winnen. Het dook boven de gemeente St.Denijs-Westrem omlaag en stortte neer in een de villawijk Hemelrijk op nauwelijks 50 meter van een woning. Het toestel kwam terecht in een nog onbebouwde perceel waarop rogge werd geteeld. Het toestel werd vernield.e | |
|
| Cyriel Lippens |
|
Pictures courtesy Etienne De Graeve SURVIVING PASSENGER from this fatal crash |
| | |
|
Etienne was passagier aan boord van deze fatale crash. Heeft deze foto's ter beschikking gesteld op de Ex-Pilot meeting in de SODA bar/Bistro op 19 april 2006. |
| | | Het weggehaalde wrak - Courtesy Jan Cortvriend |
|
|
1966 - 22 Mei - Tipsy "B" OO-DAU | |
|
| OO-DAU gestationeerd in SDW hangaar |
| 2. RESUME DE L'ACCIDENT : Le pilote avait décollé de Grimbergen à destination de Spa. Arrivé au-dessus de l'aérodrome, il avait été pris dans des courants descendants tels que malgré toute la puissance de son moteur, il ne parvenait pas à garder son altitude. En virant « vent arrière » à environ 200 ft. De hauteur, l'avion a décroché et s'est écrasé dans les bois en bordure de l'aérodrome. Un grand sapin a heureusement amorti la chute et sauvé les occupants mais l'avion est complètement détruit. Il n'y a pas eu d'incendie |
|
|
1966 - 17 Jul. Marcel JACOBS - Fatal crash at Lokeren - Jodel D120 OO-FDO | Op zondag 17 juli 1966 gingen journalist bij de BRT, Marcel Jacobs met zijn schoonbroer, een oud piloot bij de Belgische Luchtmacht, samen vliegen met een Jodel D120 OO-FDO. Boven zijn woning te Lokeren voerde Jacobs een paar scherpe bochten uit, waarvan één met fatale afloop. Het toestel stortte neer op een nieuwgebouwd huis dat volledig uitbrandde. De piloot overleefde de klap niet en zijn schoonbroer wachtte een maandenlang herstel. |
|
| | Marcel Jacobs | |
| |
|
1968 - Date ? - Zwever land in boom OO-??? |
|
| Bijkomende informatie bekomen van Dr. Guy Gildemyn op 05 feb 2012
Hierbij wat bijkomende info betreffende de topic in aircraft craches "1968 Flying wing glider landing in trees, short of runway".
Ik was aanwezig bij dit ongeluk. Meldenswaardig is misschien de oorzaak. Het betrof een allereerste vlucht in een zweeftoestel (Fauvel - vliegende vleugel) dat de piloot net gekocht had. Hij begon zijn landingscircuit op 200m, zoals gebruikelijk, maar bleek in base leg vééél te laag te zitten. Hij had het namelijk niet door zijn hoogtemeter in feet gegradueerd was (in tegenstelling tot dan andere zweeftoestellen die in Europa-vasteland steeds in meter meten) en was zo zijn circuit op 200 voet (i.p.v. meter) begonnen. Met de gekende gevolgen… Dit 'pour la petite histoire'.
|
| | | Foto's courtesy Marc DE VISSCHER |
|
|
1970 - 17 Jun. Remi VAN BRUSSEL - Noodlanding OO-FLW |
|
| Remi VAN BRUSSEL (+) |
| 17 juni 1970
Op die zaterdagmiddag maakte Remi Van Brussel aanstalten om op het vliegplein te landen. Hij werd echter verrast door een hevig onweer boven Gent. Hij verkoos op grote hoogte te blijven en te wachten, maar boven Beervelde dwong de zichtbaarheid hem neer te dalen en een geschikte landingsplaats te zoeken. Met zijn Piper OO-FLW lande hij zonder kleerscheuren op een weide van landbouwer Jules De Clercq, Pensionaatstraat te Beervelde. Na toelating tot opstijgen bekomen te hebben steeg hij terug op.
OO-FLW met Tom NOWE & Jean DE CLERCQ |
|
|
??? 1971 - ?????? - Vermoedelijk crasch van Raoul PUTMAN | |
|
Weet hier iemand meer over? |
| |
|
1972 - 1 Jul. Take-Off crash Piper PA 18 - 150 OO-VVC | Vermoedelijke oorzaak van het ongeval.
Tijdens het opstijgen heeft d.e piloot onvrijwillig de brandstofkraan i,p.v. cle trim van positie veranderd en in de stand" 'OFF" geplaatst. Zodoende is de motor zonder benzine gevallen en het verplaatsen van de brandstofkraan, op het laatste ogenblik heeft de motor niet meer kun:ren starten in vlucht , gezíen d.e lage hoogte waarop het toestel zich bevond..
|
|
1972 - 18 Jul. Walter VAN HECKE - OOstende - SNCAN 1101 Noralpha OO-LIZ | Op 18 juli 1972 stortte de 21-jarige Walter Van Hecke, piloot op het vliegveld SDW, bij een luchtdoop vanop de luchthaven Oostende met 5 passagiers in zee. Een plots opkomende "Sea fog" lag aan de oorsprong van deze tragische crash.
Dit ongeval gebeurde met SNCAN 1101 Noralpha OO-LIZ van Noldair bvba uit Oostende.
Mail ontvangen op 1/06/2007 van Wim Verbist; "Het ongeval van Walter Van Hecke is gebeurd in de namiddag van 18 juli 1972,ik was toen op het vliegveld in Oostende,ik vloog toen voor Pomair. Ik was s'middags nog samen met Walter gaan eten,hij was een leerling van mij. Mvg Wim Verbist
|
|
|
Document courtesy Wim Verbist | | |
|
| 07 April 2014 |
|
|
Courtesy Michel De Munter |
|
1972 - 29 Jul. - Hugo MERTENS - Fatal crash - Morane Saulnier MS 880B OO-GOK | |
|
29 juli 1972
Op die dag gebeurde een dramatisch ongeluk. Een jonge piloot, zoon van een garagist uit Zwijnaarde die nog in opleiding was bij Ghent Aviation Club, voerde een solo vlucht uit in aanwezigheid van familie en bekenden. Bij het uitvoeren van een niet toegelaten looping met een Morane-Saulnier MS-880 B Rallye Club OO-GOK, kwam het toestel in een "spin" terecht en slaagde er niet meer in het toestel op te richten. Hij plofte aan zeer hoge snelheid tegen de grond aan het begin van de baan "22". Het toestel spatte uiteen, geen hulp kon meer baten.
Uittreksel uit een e-mail ontvangen op 4 nov 2006 van Michel De Munter;
Ik schrijf U in verband met het ongeluk op 29/07/1972 van de OO-GOK. Het relaas is verkeerd : ik was getuige van het ongeval, ik was op de grond aan de runway 04 met de OO-VVC,ik sleepte de zweefvliegtuigen. De OO-GOK heeft eerst een paar circuits gedaan, het was een gloednieuw vliegtuig op SDW , niet van de Ghent Aviation Club zoals in het relaas, maar een nieuwe club, de naam ken ik niet meer (ook niet de GUV, die was al failliet). De OO-GOK heeft dan scherpe bochten gemaakt naar links, boven het plein, en hij is geraakt in "virage engagé", de term ken ik niet in het nederlands. Dus geen sprake van een looping of een spin. Hij heeft zo zeker twee 360 gedaan, in dalende lijn, boven het plein en heeft haast Marc Herry geraakt die aan het opstijgen was met een leerling. Heeft dan inderdaad de grond geraakt met volle snelheid , op het gras naast het begin van de 22. Had hij gewoon alles los gelaten, in plaats van aan de stick te trekken, er was niets gebeurd. Het verwondert mij dat U dit verkeerd relaas hebt : ik herinner mij heel goed dat Jacques De Groote met een onderzoeker, de dag zelf is gaan demonstreren deze"virage engagé".Hij moet het zeker nog weten. De rest van het relaas is juist, spijtig genoeg : zijn ouders waren in de Derby, en hebben alles gezien. Ik ben veel later naar de Derby geweest, op het moment dat de brandweer kwam met een lugubere zinken bak. Die twee sukkelaars waren alleen, aan de grond genageld op hun stoel, en zij hebben mij gevraagd of ik soms wist naar welke kliniek zij hem gingen brengen. Met vriendelijke groeten, Michel De Munter. |
|
|
1972 - 15 Dec. SIAI MARCHETTI SF 260 OO-SMA | | . | |
|
|
1974 - 01 Jan. - Remi VAN BRUSSEL - Fiets crash | 1 januari 1974
Krantenartikel courtesy Marc Tuypens.
Remi Van Brussel, bijgenaamde " De Vliegende Dokwerker", wonende Memlingstraat te St.Amandsberg, is gisteren op het vliegplein van St.Denijs-Westrem neergestort toen hij zijn zelfgemaakt minivliegtuigje testte. De piloot-instructeur, die van een hoogte van 10 meter naar beneden stortte, werd zeer ernstig gewond naar het academisch ziekenhuis overgebracht. Remi kwam vorig jaar tijdens de dokwerkersstaking in de actualiteit toen hij boven de betoging vloog en luchtdopen gaf ten voordele van de stakende havenarbeiders. Remi verpandde zijn hart aan het vliegtuig toen hij in de periode van 1959 tot 1961 als arbeider op een vliegveld in Alaska werkte. Toen hij de 175.000 Bfr nodig voor het behalen van een "B" brevet bijeen gespaard had, volgde hij opleiding bij Guy Vanderlinden. Onmiddellijk ontpopte hij zich als een talentrijk leerling, die zelfs tweemaal de beker voor leerling piloot won. Nadien leerde hij nog na zijn uren als dokwerker, acrobatie, radio bediening en navigatie, zodat hij na 500 vlieguren slaagde in het instructeursexamen. Reeds twee jaar vliegt hij als lesgever. Gisteren testte hij een ultra lichte "vliegfiets", samengesteld uit een aluminium geraamte, voorzien van Isomovleugels. Het ding werd aangedreven door een fietsrad en een schroef. Volgens ooggetuigen was Remi, hard op de trappers duwend, reeds in geslaagd een vijftigtal meters af te leggen, toen het broze toestel plotseling neerstortte. Toen de ambulance terplaatse kwam, baadde de dokwerker-piloot in het bloed te midden van een hoop verwrongen metaal.
|
|
|
|
Additional information received on November, 17 2010 on the crash from a witness glider pilot, Dr. Guy GILDEMYN
Er is evenwel een kleine onnauwkeurigheid geslopen in de beschijving van het ongeluk van "Flying Dokker" Remi.
De vliegende fiets was gebouwd door een in België wonende duitser, Herr Wagner genaamd (zo'n naam vergeet men niet). De man had echter geen enkele piloot-ervaring, en had aan de ervaren Remi gevraagd om de eerste testvluchten te maken.
Ik was aanwezig op de dag van deze pogingen, en heb alles perfekt gezien...
Alles gebeurde op een dag dat het vliegveld gesloten was, nm. nieuwjaarsdag (of was het kerstdag of 2de kerstdag? - hier laat mijn geheugen me in de steek). De Regie der Luchtwegen had haar akkoord verleend.
Verschillende pogingen om al fietsend de lucht in te gaan faalden volledig. Het toestel reed wel vooruit, maar kon geen voldoende snelheid halen.
Mr. Wagner en Remi waren natuurlijk zeer teleurgesteld. Ze waren evenwel nieuwsgierig om te testen of het toestel wel gewoon kon vliegen. Zij besloten toen om het 'vliegtuig' met een lange koord aan een wagen te hangen, om zo het stel met een zekere snelheid vooruit te slepen.
En ja hoor, het ding steeg op! Een belangrijk punt was echter over het hoofd gezien. Het aanhechtingspunt van de kabel bevond zich op het stuur van de 'fiets', namelijk +/- 1m onder de vleugel (het was een hoogdekker). Dit te laag aanhechtingspunt t.o.v. het aerodynamisch drukpunt maakte dat, onmiddelijk na het opstijgen, de trekkracht op het laag aanhechtspunt het vliegtuig onmiddellijk een sterke opwaartse pitch gaf, zodat het steil begon te stijgen als een vlieger. De isomo-vleugels begaven het toen (gelukkig) bijna direkt, en braken in vlucht in tientallen kleine stukken. Piloot en vliegtuig kletsten op de beton vanop een tiental meter hoogte...
Ik zie nog levendig de totaal wanhopige Mr. Wagner in paniek doelloos rond het verongelukt vliegtuig en piloot lopen met zijn hoofd tussen zijn handen...
Remi 'baadde' niet 'in het bloed'. Hij was wel buiten westen, en er waren tekenen die wezen op ernstige interne letsels. Dit weet ik nog heel goed: ik was toen arts in opleiding in het toenmalig 'AZ' (later: UZ), en ik heb hem begeleid in de ziekenwagen naar het ziekenhuis. Hij bleek op de RX te lijden aan verschillende breuken in het bekken.
Ziezo, aldus wordt de geschiedenis van ons vroeger geliefd vliegveld nog verder nauwkeurig in beeld gebracht...
Guy Gildemyn
|
|
1974 - 04 Aug. - OO-TAP »> Minor Ground Incident |
|
Official report received from Hildegard ONGENA - Air Accident Investigation Unit BCAA
|
|
1975 - 8 Mei - Crash Cessna 150 OO-RDB op St.GHislain | 8 mei 1975 De Cessna F150 K OO-RDB crasht op het vliegveld van St.Ghislain. Op zoek vaar foto's van deze C150 en details over deze crash.
Click on picture to enlarge |
|
1976 - 11 Jul. - Helikopter crash in Tessenderlo - HUGHES 369 HS OO-VDH | Toestel eigenaar : HELI-BELGIUM - Luchthaven Sint-Denijs-Westrem | |
|
|
1977 - Date ?? - Minor incident Gruman AA5 OO-MAR |
|
De Grumman American AA5, Traveler OO-MAR van Western Aviation Company uit Amougies crashte te Gent maar was herstelbaar.
Pictures courtesy Laurent Claeys |
| |
|
1977 - 9 Mei - André BUYSSE - Ditching Morane Ralley 150 OO-AMA | |
|
9 mei 1977
De Socata Ralley 150 ST, OO-AMA van Omni-Flight crasht op het vliegplein. De motor viel stil bij de landing, veroorzaakt door een verkeerde setting van de brandstoftank.
Toevoeging Luc Wittemans;
Ik heb als datum voor dit ongeval 10 mei 1977; ik durf echter niet met 100% zekerheid stellen dat jouw dan wel mijn datum goed/fout is.
Krantenknipsel courtesy Luc Witteman (Click to enlarge) |
| | Foto, courtesy Hugo Lücke |
|
|
1978 - 15 Jul - Beechcraft Sundower C23 OO-SUN bad landing - Bissegem | 15 juli 1978
De Beechcraft Sundowner C23, OO-SUN van Roger De Cuyper werd beschadigd bij een landing te Bissegem, doch werd hersteld.
Mail ontvangen op 18/04/2012 van Roeland De Jonghe:
beste guy, deze landing was een stomme "emergency because short of fuel" (of: verkeerde kraan ingesteld??? - denk ik - ) na het opstijgen van Wevelgem. instructor: Henri Van Criekinghe; pilot: Carlos, toen bakker in Zwijnaarde, nu wonend in Latem. mhgv roeland
|
|
1978 - 30 Sep. - Noodlanding Morane Saulnier 880 B in Maldegem OO-VHF | |
|
|
1979 - 07 April - OO-ZMA Blanik L13 Zwever - To low approach | De Let Blanik L13 OO-ZMA kwam te laag aangevlogen en crashed waarbij de piloot gewond werd.
15 Sep 2012 Ontvangen, email van Luc Wittemans; "Het ongeval met OO-ZMA gebeurde op 7 april 1979. Groeten, Luc »» Thanks Luc !
Official report received from Hildegard ONGENA - Air Accident Investigation Unit BCAA
|
|
1979 - 27 Jun. Midair collision & Fatal crash Cessna F152 OO-FLY at Mazamet (France) | |
|
De Cessna F152 OO-FLY crasht te Mazamet (Frankrijk). Hierbij kwam de piloot en passagier om het leven. Gezocht; details over deze crash?
Toevoeging Luc Wittemans;
Deze Cessna crashte na een botsing in vlucht met Aeronca OO-TWP die echter wel heelhuids aan de grond raakte.
In de maand juni 2007 krijg ik onverhoopt deze unieke documenten van Alex Steenbrugge. Mijn oprechte dank aan Alex. | |
| |
|
| Dit spreek de theorie van botsing tegen. |
| | Kranten uitknipsels ontvangen van Alex Steenbrugge |
|
|
|
1982 - 24 Nov. Harde landing mey SIAI MARCHETTI OO-SMO | | . | |
|
1982 - 8 Aug. - Jenny CAMBIER Noodlanding in Beervelde - Cessna 206 OO-HFB | . |
|
| | 2 November 2013 |
| | 02 November 2013 - Eindelijk een prachtige foto ontvangen van Dhr Dennis LINDENBERGH ! Wilhelminadorp - Nederland Waarvoor mijn oprechte dank ! |
| | Ex OO-HFB werd na noodlanding in Beervelde terug vliegwaardig gemaakt met registratie OO-VOB
HEEFT IEMAND EEN FOTO VAN DE OO-HFB ????
02/11/2013 ...En Ja ! Zie foto hiernaast |
|
|
Ontving volgende vraag van Roeland Ed Jonghe op 8 maart 2012;
»> Heb jij ooit geweten dat Jenny CAMBIER (Mw Dr. CROO) op para-drop met een Cessna (206 of) 207 ergens in Lochristi daaromtrent in een »> weide geland is, waarop Jan Carron toenmalig instructor bij BUYSSE »> AIRLINES (?) of reeds examinator bij het BLV maar wel vliegend op dat moment, onmiddellijk boven de plaats gaan vliegen is om haar noodoproep te beantwoorden? Na deze noodlanding zijn aan de constructie »> en/of gebruikte producten van de benzinetanks van de C-206/207 in de vleugels wijzigingen aangebracht om deze noodsituatie te voorkomen. Zij was een van de "uitzonderlijke eersten" »> die »> een noodlanding »> heeft kunnen maken zonder te sterven, de meeste anderen die dergelijke noodlanding hebben moeten maken, zijn dood. Dat is één van de bijdragen geweeset van EBGT aan de luister van het vliegwezen. »> mhgv, roeland
12/03/2012 Antwoord van Jan Carron;
Dag Guy,
Ik kan mij de datum niet meer herinneren, en vind mijn vliegboeken niet terug voor het ogenblik. Ik herinner mij dat ik aan het vliegen was met een leerling op een Grumman 180, touch and go. Ik hoor Jenny oproepen dat ze motorpech heeft en naar beneden gaat. Ik vraag aan onze vriend "Frakke" ( de man op de TWR) of hij mij een QDR kan geven. Ik heb die QDR getracked en ben zo boven de plaats gekomen. Ik denk dat het Beervelde was, maar ben het niet zeker. Toen ik laag over de site cirkelde, zag ik Jenny buiten staan zwaaien, alsook 2 of 3 para's die in haar vliegtuig zaten. Een C 206 als ik mij niet vergis. Bij de landing op een behoorlijk kort stuk landbouwgrond was het neuswiel in een greppel terechtgekomen en beschadigd. Het vliegtuig stond tail high.Ik heb dan de TWR verwittigd van de plaats, en ook dat iedereen ongedeerd scheen. Als ik nog iets terugvind, laat ik het je weten. Groeten, Jan
14/03/2012 > Antwoord Van Piet DHANENS
> Dag Guy, > > Is wel juist. > Noodlanding naast de E 17 te Beervelde. In de tanks was een stof losgekomen die de benzinefilters had verstopt. > Meer info van Jan Carron?
Piet DHANENS stelt hierop volgende vraag aan Wim VERBIST;
»> Roeland De Jonghe meldde Guy Vanderlinden en mij dat Jenny Cambier, echtg. Frans Croo, die u opleidde tot piloot, »> ooit een noodlanding uitvoerde na een para-drop te Beervelde met een Cessna 206 ( waarschijnlijk de OO-HFB?). Na de crash zou u de Cessna terug overgevlogen »> hebben naar SDW tenzij hij gedemonteerd werd en zo naar SDW Gisteren was ik bij mevr Cambier en ze gaf me haar vluchten boeken ter inzage. Hier vond ik dat de crash ofwel op 8 augustus 1982 ofwel op 21 augustus 1983 kon plaatsgevonden hebben. Misschien herinnert u zich de juiste datum? Met vriendelijke groeten, Piet Dhanens
27/03/2012 Mail van Piet DHANENS;
Was vandaag bij Frans Croo en Jenny Cambier. Crash was waarschijnlijk met de OO-HFB, een Cessna 206, eigendom van Allaert uit Knesselare. Dit was inderdaad een zes zitter. - waren 5 para's + Jenny Cambier. - de para's werden eerst boven Lokeren gedropt vooraleer mayday en noodlanding: dus geen para's die stonden te zwaaien op de plaats van de noodlanding. De OO-HFB werd geregistreerd in 1981.De noodlanding greep dus plaats tussen 1981 en de sluiting van SDW. Ik kreeg de vluchtenboeken van J.C.. Hierin vind ik twee mogelijke data's: - 8 augustus 1982
- 21 augustus 1983
Juiste datum zou moeten gevonden bij Jan Carron. - het toestel werd ofwel nadien overgevlogen door Wim Verbist ofwel gedemonteerd terug naar SDW gebracht.
31/03/2012 00:52 Mail van Jan Carron;
Dag Guy,
Ik vind mijn boeken nog niet terug… Wonder boven wonder!... De gegevens door Piet doorgestuurd zijn niet juist, alvast niet helemaal. Het vliegtuig was niet van Arseen Hallaert; er waren wel degelijk para's op de grond (2 of 3) in Beervelde. Het toestel werd gedemonteerd en teruggebracht naar Abelag, EBBR. Groeten, Tot nader bericht. jan
31/03/2012 13:01 - Mail van Piet DHANENS;
Zou dus wel degelijk de OO-HFB kunnen zijn? Het toestel werd in 1981 geregistreerd op Abelag en in 1985 op Para-Centrum Oud-Turnhout. Misschien kan je de vraag eens op de website stellen en herinneren anderen zich nog iets? Groetjes Piet
10/04/2012 14:32 - mail van Jan Carron;
OO-HFB = bouwjaar 1981. Op 15.7.1981 ingeschreven bij ABELAG AVIATION, standplaats EBGB. Werd verkocht aan Paracentrum Oud Turnhout, in 1985. Als: OO-VOB. Werd verkocht aan Adrianus Dejong in 1997. Standplaats EBOS. Werd geschrapt in 1998, en is dan vertrokken naar de USA.
03/10/2012 mail van Jan Carron:
Dag Guy, Ik heb je een mail gestuurd enkele maanden geleden, die je moet gemist hebben. Ik heb mijn vliegboeken terug gevonden, en kan je nu met zekerheid melden dat Jenny een noodlanding gemaakt heeft te Beervelde op 8 augustus 1982. Ik vloog toen een lesvlucht met de OO-GAZ, waarmee ik direct naar Beervelde gevlogen ben. Ik kon er gelukkig vaststellen dat iedereen ongedeerd was. Groeten, jan
|
|
1983 June 29, Fatal crash Paul Verplancke | 24 september 1983
Op die dag stortte de 49 jarige tandarts, Paul Verplancke, neer in de omgeving van het vliegveld van Moorsele. Hij bestuurde het zelf vervaardigde eenmansvliegtuig Evans VP1 Volksplane, bouwjaar 1971 met registratie OO-64. Op de staart ervan stonden de letters EAA (Experimental Aircraft Association) een wereld vermaarde club van zelfbouwers waarbij Paul was aangesloten. Verplancke, die meer dan 300 vlieguren op zijn actief had en 25 jaar piloot was, was in de namiddag van het vliegveld van St.Denijs-Westrem opgestegen met bestemming Moorslede. Daar werd hij opgewacht door Antoon Vervaecke, eveneens piloot uit Kuurne.. Beiden zouden elk met hun vliegtuig een vlucht maken. Omstreeks 16 uur hadden beide vliegtuigen de startbaan verlaten en Vervaecke aan boord van de OO-66, zag dat Verplancke problemen had bij het opstijgen en moeilijk hoogte haalde. Bij het nemen van een tweede bocht op amper 300 voet hoogte geraakt zijn vliegtuig in een "spin" en crashte in een weide van Mark Wyseure uit Rekkem een 50 tal meter achter de hoeve van Mark Heytens, op 500 meter van het vliegveld. Toen de piloot door de hulpdiensten uit het wrak werd gehaald, leefde hij nog maar overleed tijdens zijn overbrenging naar het medisch instituut van Menen. |
|
| 28/05/2013 |
| | Picture courtesy Raymond De Clercq |
| | 28/05/2013 |
| | Picture Courtesy Raymond De Clercq |
| . |
|
|
| . The fatal crash |
| |
|
|
|
| . |
|
1984 - 23 Feb. Runway overrun landing - Cessna 210 N OO-CNV | | . | |
|
1984 - 16 Apr. Ongeval met zweefvliegtuig SZD JANTAR ST2 - OO-ZGN | |
|
Toelichting Luc Wittemans,
Het ongeval van OO-ZGN hierbij de gekende details: SZD-48-1 Jantar Standard 2 OO-ZGN eigendom van G. Neyt met basis Gent-SDW; crashte op 16.4.1984 te Gent.
Opmerkingen van Peter MULLAERT (07/03/2012)
In het krantenartikel is zijn naam verkeerd gespeld als NeytS. In het officiële rapport (waarin de schrijffout staat dat hij de verDunning van privaat vliegtuigbestuurder bezat) is zijn naam niet vermeld. Ikzelf vloog diezelfde dag met mijn eigen Jantar Standard2, de OO-ZMR, en wachtte lange tijd op de start van Georges om samen een uitgetekende driehoek naar Ursel en Oudenaarde te vliegen. Tijdens heel mijn vlucht kon ik de ZGN niet op de radio krijgen en bij mijn landing stonden de mensen van het Bestuur der Luchtvaart mij op te wachten om mijn identieke toestel te bekijken en te vergelijken met de ZGN. Ook 's anderendaags heb ik samen met de onderzoekers demontages op de ZGN verricht bij het zoeken naar eventuele mechanische oorzaken van de crash. Dit alles gewoon ter informatie en om te herhalen dat de foto bij het artikel op "onze" site NIET Georges NEYT is. Ik heb trouwens geen foto van hem, helaas. | |
|
|
1986 - 20 mei - Walter VAN PELT (piloot) & Alex VAN WONTERGHEM (Passagier) |
|
| . |
|
|
. |
| |
|
1991 - 16 Jun. - Ryan Navion OO-NIQ | | . |
|
|
|
Paragraph title | | Investigation Report. Status: Safety Bulletin Date: 6 AUG 2008 Time: 19.00 UT Type: Enstrom F28F Operator: Private Registration: OO-VDK C/N / msn: CR 4319; msn: 765 Manufacturing Date: 1990 Engine(s): Lycoming HIO-360-F1AD Crew: Fatality: 0 / Occupants: 1 Aircraft Damage : Total Loss Location: In a field in the commune of Zingem, Oost-Vlaanderen. N 50°55,901' E 03° 36,646. Phase: Flight. Nature: Private flight Departure Airport: Helipad - Zingem Destination Airport: Helipad Zingem Flight Number: N/A Narrative: The helicopter was brought out of the storage hangar by its owner. The 76-y old owner stated he wanted to make a last small flight before storing definitively its helicopter. The meteorological conditions were Ceiling And Visibility OK. The sunset occurred at 19:19. When starting the engine, around 19.00, the owner recalled the battery was weak and the fuel meter showed an indication between 0 and the first graduation. After a distance of 1km flown at a very low speed and altitude (2m above ground), the helicopter was turned back and, at that time, experienced some troubles with the propulsion; the helicopter fell, the main rotor ploughed into the ground and one blade hit the tail boom. The helicopter fell on its RH side. REF: AAIU (Belgium) 2008-16. 5 September 2008 Page 2 of 3 The investigation showed that the helicopter was bought in 1993 by owner. The owner held a student pilot licence until June 1997. Up to that date, he flew with an accompanying instructor. The helicopter had its Certificate of Airworthiness valid until December 2001. The helicopter log book shows that it flew 39 FH between 1997 and 2001. The log book does not record the name of the pilot for each of the flights. The helicopter log book records the last stand of the hour meter; 1074.6 FH on August 28, 2001. The average utilization rate was around 10 FH per year. The current stand of the hour meter is 1127 FH. The owner stated that the helicopter stopped to be maintained by a Repair Station after December 2001. He said the helicopter was stored in the hangar since that time, and only taken out for an engine run, a hover, or a small hop in the immediate vicinity of the helipad, for the sake of circulating the lubricating oil. The helipad from which the helicopter departed was located in the garden of the owner. This helipad was inspected and approved for use by the BCAA. The last inspection occurred in 2008. The inspection of the wreckage confirmed that one fuel tank was empty, and there was a small quantity of fuel present in the other. The damage on the blades were consistent with a ground impact at low speed. The other damages on the helicopter are due to the impact of one (deformed) blade with the tail boom. Causes. We can state that this accident was caused by the conjunction of several factors, including:
- the lack of experience of the pilot; besides the fact that his license was
expired 10 years ago, he had only 36 FH recorded on the log book from 1993 till 1997.
- the medical fitness of the pilot; no medical check since 1997.
- the helicopter was no longer airworthy since December 2001.
o The helicopter stopped being maintained in accordance with the applicable maintenance programme (LAMS). o Airworthiness Directives were no longer applied, and therefore the identified unsafe conditions were not checked and/or corrected, amongst which, but not limited to: AD 2002-08-03. to prevent rotor shaft failure. AD 2002-12-07; to prevent the total oil loss of the engine. AD 2003-14-03; to prevent fuel pump leaks (rpt 6 months) AD 2007-11-02; to prevent loss of control of the helicopter. REF: AAIU (Belgium) 2008-16. 5 September 2008 Page 3 of 3 o The engine had exceeded (by 6 years) its service life limit of 12 years.
- the flight was initiated with a known condition of low fuel quantity.
- the helicopter was operated at a height and a velocity that would not
allow a safe landing following an engine failure. Safety Recommendations. To BCAA. To introduce a programme to randomly check the status of privately-owned aircraft in the survey planning of the Inspection Department,. This inspection could include;
- Verification of correct entries in log books;
- Verification of hour-meters stand against the log books,
- Ensuring that aircraft actually written off be removed from the Registry.
| |
|
|